Zápisky z vlaku

Na peróne... s výhľadom na hrad... zatiaľ....No paráda. Piaty jarný deň. Neviem sa nasýtiť tých farieb a vôní… A slnka! Na bicykli komfortne z domu na železničnú stanicu za 10 minút… Rýchlo zamknúť bicykel, kúpiť lístok, občerstvenie a hor sa vláčikom do Bratislavy. S i-padom cesta ubehne ako nič, navyše ak sa prsty rozbehnú po „klávesnici“…

Myslím na to, ako málo je zatiaľ na Slovensku využívaná kombinácia bicykel – vlak, kým vo vyspelých krajinách je preferovaná a podporovaná už dlhé roky.

O skúsenosť sa v rámci rannej témy RTVS podelila mladá Holanďanka: “U nás je to často tak, že ľudia žijú v jednom meste, lebo sa im tam páči, a v inom meste pracujú. A za prácou jazdia denne aj 40 km vlakom. Na jednom bicykli sa dovezú v mieste bydliska na železničnú stanicu a v mieste pracoviska „ich čaká“ zamknutý druhý. Existuje aj taká možnosť, že Vám železničná spoločnosť k cestovnému lístku ponúkne aj bezplatnú možnosť používať bicykel v mieste pracoviska, aby ste nemuseli mať bicykle dva.“

V Holandsku ma bicykel tradíciu, tam sa to dá, ale Slovensko je niekde inde, môžete namietať. Áno, cyklisti tu zďaleka nemajú na ružiach ustlané… Otázka ale je, či politici a kompetentní pracovníci aspoň podporujú riešenia vedúce k tomu, aby sme jedného dňa boli s integrovanou dopravou a cyklotrasami tam, kde Holanďania. …Napríklad taký projekt Terminál… Úprimne, ako som dobicyklovala na stanicu, bola som rada, že tam táto „opacha“ ešte nestojí…

V prvom rade, asi by mi zamknutie bicykla trvalo dlhšie, lebo na bicykli by som sa dostala len niekde na kraj budovy Terminálu, kde bude parkovisko bicyklov. Po druhé, príjemne prežitý čas na slniečku pred stanicou – s výhľadom na hrad a do parkovej zelene (popri tom som si kúpila fľašu vody, pečivo a časopis) – by som “nútene” strávila v nákupnom centre. Last but not least, vôbec nejde o terminál v zmysle podpory integrovanej dopravy, ale o supermoderné obchodné centrum.

Čo by Terminál znamenal pre cestujúceho v praxi?  Z vlaku by ste najprv prišli pred budovu stanice, potom by ste museli prejsť cez obchodné centrum, vyjsť z neho von, prejsť cez frekventovanú cestnú komunikáciu a tam čakať na MHD. Vonku, cca 250 m od budovy železničnej stanice.
Ako to aktuálne vyzerá, stavba Terminálu by jednoznačne zhoršila súčasný stav pre cestujúcu verejnosť alebo ak chcete rodinného príslušníka s batožinou doviezť autom. A nielen to. Zhoršila by aj stav životného prostredia. Dokonca to priznalo aj vedenie mesta.

Spoločnosť SIRS mala postaviť autobusovú halu na mieste súčasnej autobusovej stanice. Za týmto účelom jej mesto predalo pozemky. Ak prišla namiesto toho s projektom Terminálu, ktorý potrebám mesta a občanov nevyhovuje, slušne povedzme –  ĎAKUJEME, NIE.  Nenechajme si podsúvať obraz, že investor projektom Terminál sleduje blaho občanov. Investor  chce vždy dobre v prvom rade sebe, a tomu aj zodpovedá navrhovaný Terminál. A že je škoda nevyužiť ponuku investora postaviť Terminál za vyše 100 000 000€? Naopak, je nutné takýto projekt odmietnuť, ak nie je dobrý. Od vedenia mesta a poslancov očakávame, že budú jednať v mene verejného záujmu. V tomto prípade v záujme funkčnej dopravy a čo najlepšej dostupnosti stanice či už na bicykli, autobusom alebo autom.

Cestovať vlakom sa oplatí – ani sa človek nenazdá, a už je v Bratislave… A v ľahkom hojdaní na koľajniciach sa dobre tvorí :-)

[Hlasov: 1    Priemer: 5/5]
Zápisky z vlaku - Klaudia Medalová priemerné hodnotenie 5/5 - 1 x hodnotené

Súvisiace témy:

Komentáre