Na bicykli do práce… ale kadiaľ?

Aj Mesto Trenčín sa v mesiaci máj zapojilo do súťaže Na bicykli do práce. Vyhlasovateľom súťaže je národný cyklo koordinátor pri ministerstve dopravy. Do súťaže sa mohli zapojiť dvoj až štvorčlenné tímy zamestnancov z rovnakej firmy alebo inštitúcie, ktoré od 1. do 31. mája 2014 dochádzali do práce na bicykli. Spolu s Trenčínom sa do súťaže zapojilo 26 ďalších miest na Slovensku.

Bolo to príma, aj naše Centrum environmentálnych aktivít spolu s BIOobchodom Malý princ vytvorilo jeden tím, nakoľko sme chceli túto skvelú myšlienku podporiť. Ocenili sme súťaž aj v tom, že sa nejednalo o jednodňovú propagandistickú akciu, ale o mesačný záväzok, ktorý môže viesť k systémovejším zmenám či už v logistike zapojených firiem či v myslení ľudí.

Náš trenčiansky problém však vidím v tom, že k zapojeniu do súťaže vyzýva to isté mesto, ktoré na druhej strane pre cyklodopravu neurobilo prakticky nič. Dokonca naopak – prostredníctvom nekompromisnej Mestskej polície pokutuje a prísne napomína cyklistov, chodiacich po chodníku a cez pešiu zónu, a to aj tých, ktorí chodia pomaly, maximálne ohľaduplne a ktorí (ak chcú uhájiť svoj život a zdravie) jednoducho uprednostnia chodník pred cestou (typickým príkladom je Štefánikova ulica).

Dokonca ani pri nových dopravných investíciách sa nemyslí na cyklistov, čo už je dnes v moderných mestách štandardom (príkladom môže byť rekonštruovaná cesta smerom k OC Laugarício s okružnou križovatkou pri Agipe, kde by bezpečné riešenie pre cyklistov rozhodne nemalo chýbať… – žiaľ chýba).

A ani zmeny v organizácii dopravy sa nerobia s ohľadom na cyklistov. Opäť typickým príkladom je Braneckého ulica, v ktorej mesto podľa slov svojho vedenia testuje znovuzavedenie obojsmernej motorovej prevádzky, aby odľahčilo doprave pri zjazde z mosta. Dopravným zápcham na moste to možno čiastočne pomohlo, tvoria sa ale zasa kolóny z druhej strany od Braneckého ulice smerom na most… A pre cyklistov je toto riešenie najhoršie zo všetkých. Po zobojsmernení Braneckého ulice sa im v zásade znemožnila možnosť ísť z pešej zóny na Braneckého ulicu a pokračovať smerom na Nám. Sv. Anny. Kto si to aspoň raz vyskúšal, dá mi za pravdu. Cyklisti tak môžu v tomto konfliktom mieste riskovať svoj život a zdravie alebo môžu (?) pokračovať po zužujúcej sa pešej zóne pomedzi chodcov a riskovať stret s nekompromisnými príslušníkmi Mestskej polície. Alebo nechať bicykel doma…

P.S.: Mimochodom – organizátorom súťaže v meste Trenčín sme 3.6. poslali výzvu:

Zapojenie viac ako 20-tich tímov pravidelne sa dopravujúcich osôb do roboty na bicykli je výborná správa a najmä je to potenciál množstva praktických skúseností s cyklistickou realitou v našom meste. Vyzývame týmto Mesto Trenčín, aby využilo túto výnimočnú príležitosť a spýtalo sa všetkých zapojených cyklistov, ako sa im po Trenčíne a okolí jazdilo, aké prekážky a kde konkrétne museli prekonávať (rozbité cesty, nebezpečná premávka, nutnosť jazdy po chodníku, v protismere, …), kde museli a prečo zosadať z bicykla a prerušiť svoju plynulú jazdu, prípadne s akými inými problémami sa počas svojich jázd stretli.“

Mesto na našu výzvu obratom zareagovalo. O výsledku Vás budeme informovať.

Cyklisti by radšej jazdili po cyklochodníkoch, ak by boli

Cyklisti by radšej jazdili po cyklochodníkoch, ak by boli

[Hlasov: 0    Priemer: 0/5]

Súvisiace témy:

Komentáre